سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاملترین راهنمای نگهداری از صفحه کابینت آشپزخانه

 

 

 

بعد از نصب کابینت آشپزخانه، نحوه نگهداری، شستشو و حفاظت از آن اهمیت بسیاری دارد   .

اگر به صورت صحیح و اصولی از کابینت های خود نگهداری نکنید؛ خیلی زود کابینت شما خراب می شود و بکارگیری نکات مهم به دوام و عمر آن می­افزاید و از زشتی، دفرمه شدن و خرابی آن جلوگیری می نماید.

محافظت از کابینت به عنوان محلی که در معرض هر روزه انواع چربی ها و باکتری ها می باشد می‌ تواند عمر کابینت را چندین برابر کند، اثرات چربی و رطوبت در آشپزخانه سبب کثیفی کابینت و کاهش عمر کابینت می ‌شود.


آشپزخانه یکی از مهم‌ترین مکان‎های هر خانه است. بیشترین چیزی که در محیط آشپزخانه باعث زیبایی بخشیدن به آن و راحتی خانم‎ها می‎شود، کابینت‎ها هستند. از میان انواع جنس‎های به کار رفته در کابینت‎ها، چوب طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. استفاده از کابینت ‎های چوبی سابقه طولانی دارد. از گذشته ‎های دور استفاده از چوب به دلیل مقاومت و زیبایی جهت نگهداری لوازم ضروری در آشپزخانه به کار می‎رفت. با گذشت سال‎ها همچنان استفاده از چوب و بالاخص کابینت ‎های چوبی بسیار پرکاربرد و محبوب است. کابینت ‎های چوبی برای ماندگاری طولانی و زیبایی بیشتر و همیشگی احتیاج به تمیزکاری دارند. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها بسیار مهم است. نگهداری کابینت چوبی شرایط خاصی دارد که در صورت رعایت نکات مرتبط با آن عمر کابینت شما بیشتر و طولانی‌تر می‎شود. در این مقاله از دکوتاپس تولید کننده صفحه کابینت ضد آب تا با تمام روش های نگهداری از صفحه کابینت آشنا شوید.

نحوه نگهداری از بدنه کابینت

بدنه یا اسکلت کابینت مکانی است که ما ظروف یا مواد غذایی را در آن نگهداری می کنیم از این رو باید در حفظ و نگهداری از آن دقت عمل به خرج دهیم.

برای نظافت بدنه کابینت دستمال خود را توسط آب نمدار کنید و سپس محل را به سرعت با دستمال خشک نمایید.

چنانچه ام دی اف مدت زمان طولانی در مجاورت آب قرار گیرد متورم خواهد شد بنابراین پس از تمیز کردن کابینت با دستمال مرطوب بلافاصله با دستمال دیگری محل را خشک نمایید.

چنانچه لک بدنه کابینت با آب پاک نشد از مواد شوینده ساده نظیر مایع ظرفشویی یا شامپو استفاده کنید.

هرگز از شوینده‌ های قوی مانند وایتکس یا الکل برای تمیز کردن کابینت استفاده نکنید زیرا به روکش ورق آسیب جدی می رساند.

هرگز داخل کابینت را با شلنگ آب نشویید زیرا در اینصورت به علت واکنش آب با ام دی اف و متورم شدن بدنه کابینت مجبور به تعویض کابینت خواهید بود.

طبقات کابینت با استفاده از خار طبقه در یونیت تعبیه می شود بنابراین باید ظروفی که داخل طبقه قرار می گیرد خیلی سنگین نباشد.

اگر بار سنگینی به طبقات وارد شود طبقه کابینت خم خواهد شد و به سمت پایین قوس پیدا می کند.

بهتر است ظروف و وسایل سنگین را در کف کابینت زمینی قرار دهیم چون زیر آن پایه نصب شده است و می تواند وزن زیادی را تحمل کند.

کشوها را بیشتر از حد سنگین نکنیم زیرا در غیر اینصورت به مرور زمان به ریل کشو آسیب می رسد.

شیشه های حاوی سرکه، روغن، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید که زیر آن تمیز و یا درب آن باز نباشد، زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنک کابینت شما خواهد شد.

کشوها را بیشتر از حد سنگین نکنید.

برای خرید خرید صفحه کابینت روکش کورین بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه نگهداری از درب کابینت

نما و درب کابینت تاثیر فراوانی در ظاهر کابینت دارد از این رو باید در نگهداری از آن دقت خاصی داشته باشیم.

برای نظافت درب کابینت همانند بدنه از دستمال مرطوب استفاده کنید و سپس با دستمال دیگری درب کابینت را خشک نمایید.

چنانچه لک درب با دستمال مرطوب رفع نشد می توانیم از شوینده های ساده جهت از بین بردن لک استفاده کنیم فقط یادمان باشد بعد از نظافت به سرعت درب را خشک کنیم.

برای نظافت کابینت آشپزخانه هایگلاس و کابینت آشپزخانه ممبران باید دقت بیشتری داشته باشیم.

کابینت هایگلاس را با دستمال نرم تمیز کنید که خش روی درب نیفتد.

کابینت ممبران را از حرارت دور نگهدارید زیرا روکش پی وی سی در معرض حرارت آسیب می بیند.

از دستمال نرم برای نظافت درب کابینت استفاده کنید زیرا دستمال زبر باعث ایجاد خط و خش روی درب خواهد شد.

همیشه به لولاهای در کابینت توجه داشته باشید و نقاط لازم را روغن کاری کنید تا بر عمر آن افزوده شود.

هرگز درهای کابینت های دیواری را باز نگذارید، این کار نه تنها باعث می شود آشپزخانه زیباتر و تمیزتر به نظر برسد؛ بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشی از پخت غذا به داخل کابینت ها نیز جلوگیری می کند. از سوی دیگر، باز ماندن درها به تدریج باعث افتادگی، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن می شود.

هرگز دستمال های خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از درب ها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید، زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت، باعث آسیب جدی به آن می شود.

نحوه نگهداری از یراق کابینت

همانند درب و بدنه، یراق کابینت نیز نیازمند مراقبت است.

پس از تمیز کردن دستگیره و پایه و جک سایر یراق آلات با یک دستمال دیگر یراق آلات را خشک کنید تا از زنگ زدگی یراق جلوگیری کنید.

درب ها را بیشتر از زاویه معمول باز نکنید تا به لولا و جک آسیبی نرسد.

نحوه نگهداری از صفحه کابینت

صفحه کابینت به عنوان میز کار استفاده میشود و زیاد در معرض آسیب قرار دارد به همین دلیل باید توجه ویژه ‌ای به آن داشت.

از بریدن نان و یا خورد کردن میوه وسایر مواد خوراکی بر روی صفحه کابینت پرهیز کنید تا صفحه کابینت آسیب نبیند.

از قرار دادن ظروف خیلی داغ روی صفحه کابینت خودداری کنید.

برخی از قسمت ها مانند کابینت های اطراف سینک ظرفشویی معمولا در معرض رطوبت بیشتری قرار دارد و خیلی زود خیس می شود، به همین دلیل بهتر است برای این قسمت ها جنسی انتخاب شود که در برابر آب مقاوم است. علاوه بر این، پس از شستشوی ظروف صفحه اطراف سینک را به سرعت خشک نمایید.

حتی اگر صفحات کابینت ضدآب هم باشد، باز هم نباید به طور مستقیم روی آن آب بریزید و به این شیوه کابینت را بشویید، چون در هر صورت رطوبت، عمر آن را کم می کند. یادتان باشد حرارت هم عامل مهمی است که باعث آسیب دیدن کابینت ها می شود؛ بنابراین قابلمه، ماهی تابه و ظرف های داغ را مستقیم روی کابینت نگذارید و مراقب باشید صفحات آن حرارت نبیند.

از گذاشتن اجسام سنگین بر روی قسمتی از کابینت ها که زیر آن خالی است، برای مثال کابینت لباسشوئی جدآ خودداری نمائید.

برای خرید صفحه کابینت ضد آب بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه نگهداری از پایه های کابینت

حواستان باشد که پایه های کابینت متناسب و هم اندازه باشد و در صورت نیاز آن ها را تنظیم کنید.

استفاده از افراد ماهر برای تعمیر

در صورتی که برای کابینت آشپزخانه مشکلی پیش آمد، به جای این که خودتان آن را تعمیر کنید، حتما از فردی که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید تا مشکل به طور کامل رفع شود.

برای تمیز کردن کابینت‌ها به جنس کابینت دقت کنید

کابینت‌های ام دی اف از متریال گوناگونی ساخته می‌شوند. انتخاب نوع و جنس کابینت MDF بستگی به مدل و سبک دکوراسیون آشپزخانه دارد. اما به‌طورکل کابینت‌های ام دی اف در جنس‌های زیر ساخته می‌شوند:

کابینت ام دی اف با روکش چوب

کابینت ام دی اف هایگلاس

کابینت ام دی اف پی وی سی

کابینت ام دی اف ساده

برای نظافت و مراقبت از کابینت ام دی اف چوبی بهتر است از یک دستمال مرطوب یا کمی محلول آب و سرکه استفاده کنید تا بافت چوبی کابینت آسیب نبیند. کابینت‌های ام دی اف هایگلاس را هرگز با موادی که آمونیاک دارند و سطح روی کابینت را از بین می‌برند استفاده نکنید. مواد شوینده براق بودن کابینت‌های ام دی اف را از بین می‌برند.

یراق آلات خراب یا فرسوده را به‌صورت دوره‌ای عوض کنید

کابینت‌ و یراق آلات کابینت هم مانند بسیاری از وسایلی که دائما استفاده می‌شوند به مرور زمان در آستانه تخریب و فرسودگی قرار می‌گیرند. برخی اوقات در طولانی مدت متوجه این فرایند فرسودگی و استهلاک نمی‌شویم و به همین دلیل بسیاری از قسمت‌های بدنه و یراق آلات از جمله جک، لولا، دستگیره و پایه کابینت برای همیشه خراب و غیرقابل تعمیر می‌شوند. بهتر است برای پیشگیری از چنین مشکلاتی به‌صورت دوره‌ای یراق آلات و قسمت‌های مختلف بدنه رو مورد بررسی و تعمیر قرار دهیم. قسمت‌هایی که دیگر قابل تعمیر نیستند را تعویض کنیم تا به قسمت‌های اصلی کابینت آسیب وارد نشود.

فرسایش و تخریب قسمت‌هایی از کابینت بسیار طبیعی است و امکان پیشگیری از آن وجود ندارد. فقط گاهی اوقات می‌توان با انجام کارهای متفاوت و با مراقبت از کابینت ام دی اف از پیشرفت سریع فرسایش پیشگیری کرد. یراق آلاتی که خراب شده‌اند در‌صورتی که تعمیر یا تعویض نشوند بسیار برای بدنه اصلی کابینت آسیب رسان هستند. اگر یراق آلات کابینت آشپزخانه شما آسیب دیده است همین حالا دست به کار شوید و برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.

روش‌های مراقبت از کابینت ام دی اف

نکته‌های بسیار ساده‌ای وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث ماندگاری بیشتر کابینت‌ها می‌شود. با رعایت روش‌های مراقبت از کابینت ام دی اف می‌توانید تا سال‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای از کابینت‌های خود استفاده کنید.

سال‌های طولانی است که کابینت‌های ام دی اف به یکی از پرطرفدارترین مدل‌های کابینت تبدیل شده‌اند. دلیل این محبوبیت زیبایی و ماندگاری کابینت‌های ام دی اف است که با توجه به این ویژگی‌ها قیمت مناسبی نیز دارند. با اینکه کابینت‌های ام دی اف ماندگاری بالایی دارند اما برای عمر طولانی بهتر است که نکات بسیار مهمی را در نگهداری و نظافت این کابینت‌ها رعایت شود. عدم استفاده از پاک‌کننده‌های غلیظ، خراش ننداختن روی کابینت و خشک کردن سطح کابینت‌ها از جمله روش‌های مراقبتی‌اند که باید در نظر گرفته شوند تا کابینت‌ها عمر بیشتری داشته باشند. در ادامه این مقاله روش‌های متنوع و کاربردی بسیاری را برای مراقبت از کابینت ام دی اف معرفی می‌کنیم تا به راحتی قابل استفاده و اجرا باشند.

استفاده از شوینده ها و پاک‌کننده‌‌های غلیظ ممنوع، مهم‌ترین روش مراقبت از کابینت ام دی اف

پاک کننده‌های غلیظ مثل وایتکس یا سفید کننده، استون، الکل، آمونیاک و سایر شوینده‌های اسیدی اثری مخرب و آسیب زا برای کابینت‌ها دارند. این نوع مواد شوینده باعث تخریب رنگ و بافت کابینت‌ها می‌شوند. پودر لباسشویی نیز برای تمیز کردن کابینت‌ها مناسب نیست و استفاده از آن برای تمیز کردن کابینت‌های ام دی اف اشتباه است. مواد شوینده و پاک کننده غلیظ باعث خرابی یراق آلات کابینت از جمله دستگیر‌ه‌ها، یراق آلات و لولاها می‌شوند.

بعد از تمیز کردن کابینت‌های MDF باید حتما مواد شوینده را به خوبی پاک کنید تا این مواد به داخل چوب‌ها درز نکند. باقی ماندن مواد شوینده در طولانی مدت باعث رشد باکتری‌ها می‌شود. باکتری‌‌ها نیز به مواد غذایی آسیب می‌رسانند و غیر قابل استفاده می‌شوند.

برای طول عمر کابینت‌ها، لکه‌های چربی و غذاها را سریع از بین ببرید

لکه‌های چربی و غذا باعث می‌شوند که رنگ کابینت‌ها تغییر کند به همین دلیل باید در کمترین زمان ممکن این آلودگی‌ها پاک شوند. برای پیشگیری از تغییر رنگ درب‌ها، دیواره‌ها و حتی یراق آلات کابینت باید چربی‌ها، لکه‌های روغن و غذا را با استفاده از آب و مواد شوینده سبک تمیز کنید. برخی از مواد غذایی هم که درون کابینت‌ها نگهداری می‌شوند باید در ظروفی قرار بگیرند که درب‌ آن‌ها به خوبی و خیلی محکم بسته می‌شود.

برای تمیز کردن و مراقبت از کابینت ام دی اف مایع ظرفشویی بهترین ماده است که می‌توانید با خیال آسوده و بدون نگرانی از خراب شدن کابینت‌ها استفاده کنید. برای کابینت‌هایی که رنگ‌ آن‌ها به دلیل فرسودگی از بین رفته است هم می‌توان با استفاده از جوش شیرین و کمی آب یک مایع خمیر گونه ساخت و برای تمیز کردن کابینت‌ها استفاده کرد.

اجازه نفوذ رطوبت به داخل کابینت‌ها را ندهید

نفوذ آب و رطوبت به سرعت باعث فرسودگی و تخریب بافت‌های کابینت ام دی اف می‌شود. اگر قصد مراقبت از کابینت ام دی اف را دارید باید پس از تمیز کردن بلافاصله کابینت‌ها را خشک کنید. همچنین به‌یاد داشته باشید هیچ‌وقت به‌طور مستقیم برای تمیز کردن کابینت MDF از آب استفاده نکنید و از یک اسفنج مرطوب کمک بگیرید. همچنین به‌ هیچ عنوان دستمال یا پارچه خیس را روی سطح کابینت یا دستگیره کابینت قرار ندهید چون رطوبت به داخل بافت کابینت نفوذ می‌کند و به مرور زمان باعث تخریب‌های غیر قابل جبران می‌شود.

کابینت‌ها را نخراشید و برای تمیز کردن از اسفنج نرم استفاده کنید

پاک کردن برخی از لکه‌های باقیمانده روی کابینت‌ها سخت است و باید از روش های مختلف برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد. اما هرگز نباید با ابزاری مانند چاقو یا سیم ظرفشویی روی کابینت‌ها را به منظور پاک کردن لکه‌ها، خراشید. برای تمیز کردن کابینت‌ها و یراق آلاتی مانند دستگیره، جک و لولا کابینت باید از یک اسفنج نرم و حوله مرطوب استفاده کرد تا آلودگی‌ها به‌صورت کامل از بین بروند.

نگهداری از کابینت چوبی

در نگهداری کابینت چوبی نکات متفاوتی را باید در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین آن‌ها جنس و نوع چوبی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‎گیرد. در ساخت کابینت چوبی از چوب‎هایی نظیر: افرا، راش، گردو، بلوط، توسکا، گیلاس می‎توان استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها با توجه به شرایط محیطی و سبک دیزاین منزل شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال چوب افرا بیشتر جهت دیزاین معاصر و مدرن استفاده می‎شود و چوب گردو برای افرادی که علاقه‌مند به دیزاین کلاسیک هستند کاربرد بیشتری دارد.

باید‎ها و نباید‎های مرتبط با نگهداری کابینت چوبی

مراقبت و نگهداری کابینت‎چوبی نه تنها باعث افزایش عمر مفید آن‌ها بلکه باعث می‎شود از فضای موجود و درخشندگی محیط آشپزخانه لذت ببرید.

جهت نگهداری کابینت‎چوبی، سعی کنید همیشه لکه‎های موجود روی آن را با دستمالی مرطوب تمیز کنید و پس از آن با دستمال خشک دیگری رطوبت را از آن پاک کنید.

گرما و رطوبت زیاد باعث پوسیدگی و از بین رفتن چوب می‎شود، به همین منظور درب کابینت را باز نگذارید تا از ورود گرمای گاز و بخاری به داخل آن جلوگیری شود.

از مواد حاوی سیلیکون جهت تمیز و نگهداری کابینت چوبی استفاده نکنید، زیرا باعث جذب گرد و غبار شده و به کابینت شما آسیب وارد می‎کند.

چگونه از ورود حشرات به کابینت جلوگیری کنیم؟

یکی از مهم‌ترین عوامل در نگهداری کابینت چوبی جلوگیری از ورود حشرات به داخل آن‎هاست. برای حل این مشکل باید به طور مرتب کابینت‎ها را تمیز کنید و از رطوبت دور نگه دارید. تلاش کنید به طور مرتب کابینت‎ها را وارسی کنید تا مطمئن شوید باقی مانده غذا در آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که همیشه کابینت‌ها را تمیز نگه دارید و ذرات غذا و چربی را از داخل و سطح آن تمیز کنید، حشرات به آن نفوذ نمی‌کنند.

عوامل مهم در نگهداری کابینت

یکی از عواملی که در نگهداری کابینت چوبی مؤثر است، رنگ چوب مورد استفاده در کابینت است. هر چه رنگ چوب روشن‌تر باشد، سریع‌تر کثیف شده و به مراقبت بیشتری احتیاج دارد.

مورد دیگری که در نگهداری کابینت چوبی باید در نظر گرفته شود، جلوگیری از ورود گرما و رطوبت است. در صورت ورود گرما و رطوبت زیاد به چوب، باعث باد کردن و ترک برداشتن آن می‎شود. به همین دلیل سعی کنید ظرف‎های خیس را در کابینت نگذارید و قبل از قرار دادن آن‌ها در کابینت‎، از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای از بین بردن لکه‎های موجود بر روی کابینت‎های چوبی و تمیز کردن آن، از مواد و پاک کننده‎های زیر استفاده نکنید:

حلال‎ها، محصولات نفتی، سفید کننده‎ها، مواد شوینده و صابون‎های قوی، رقیق کننده‎های رنگ، سیم و اسکاچ ظرفشویی، مواد حاوی آمونیاک و ترمیم کننده‎های شکاف

تعمیر کابینت چوبی

محصولات چوبی علاوه بر زیبایی ظاهری، مزیت‎های دیگری نیز دارند. که مهم‌ترین آن‌ها قابلیت ترمیم و تعمیر آن‎هاست. با توجه به اینکه قیمت محصولات چوبی بسیار گران و بالا است، بهتر است در نگهداری کابینت چوبی نهایت مراقبت را انجام داده و در صورت بروز مشکل اقدام به تعمیر آن نمود.

عدم رعایت و نگهداری درست از کابینت چوبی و همچنین رطوبت و عوامل مختلف دیگر می‌تواند به کابینت شما آسیب وارد کند و ظاهر آن را تخت تأثیر قرار دهید. در این مواقع می‎توان به متخصصین و افراد مجرب در این زمینه مراجعه نمود و مشکل به وجود آمده را برطرف کرد.

مراقبت و نگهداری از صفحه کابینت کوارتز توتم

اگر برای آشپزخانه منزل تان صفحه کابینت کوارتز خریداری نموده اید و از این نوع سنگ در آشپزخانه استفاده می نمایید، در این بخش قصد داریم راهنمایی هایی در رابطه با نحوه نگهداری و مراقبت از صفحه کوارتز ارائه نماییم. تمامی مطالب ذکر شده در این بخش، از وب سایت کوارتز توتم منتقل شده است اما اطلاعات ارائه شده، برای نگهداری از انواع برندهای سنگ کوارتز صادق و یکتا است.

بنابراین اگر از کوارتز استفاده می نمایید، پیشنهاد می کنیم این نکات کوتاه راحتما مطالعه نمایید. رعایت این نکات کمک بسیار زیادی به طول عمر و ماندگاری بالای صفحه کابینت شما خواهد داشت:

نگهداری

کوارتز طبیعی موجود در سنگ توتم این سنگ را تبدیل به یکی از سخت ترین سطح های موجود در بازار کرده است. این سطوح بهتر از سنگ طبیعی و هر سطح دیگری در برابر خراش، لکه و گرما مقاومت دارند. اما باید در نظر داشت که از وارد آوردن فشار بیش از حد به سنگ جلوگیری شود. نیازی نیست که نگران لکه های معمولی نظیر روغن، چای، قهوه و .. باشید! اما از تماس مواد شیمیایی قوی با سطح اجتناب کنید. همچنین در نظر داشته باشید، هنگام قرار دادن وسایل داغ بر روی کانترتاپ برای جلوگیری از شوک حرارتی از سه پایه یا پد گرماگیر استفاده کنید.

نظافت لکه های معمولی

سطح سخت و بدون تخلخل کوارتز توتم، سبب سادگی پروسه نظافت آن شده است. در بسیاری از موارد استفاده از آب و صابون برای تمیزی و هیمنطور حفظ درخشش سطح کافی است. در صورت لزوم پاک کننده های معمول غیرساینده را روی اسفنج یا پارچه مرطوب ریخته و سطح را با آن تمیز نموده و سپس کاملا با آب بشویید.

لکه های سخت

برای پاک کردن مواد چسبنده مانند غذا، آدامس و لاک ناخن، در ابتدا مواد اضافی را با کاردک پلاستیکی برداشته و سپس سطح را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا هرگونه لکه باقیمانده از بین برود.

لکه های آهکی (علائمی که توسط شیشه یا مواد دیگر ایجاد می شود)

برای پاک کردن این لکه ها محلول های سفیدکننده رایج را روی سطح بریزید و 1 دقیقه صبر کنید تا عمل کند سپس سطح را کاملا با آب بشویید.

توصیه های تولید کننده اسید هیدروکلریک مندرج بر روی کالا را رعایت نمایید. اسید را به جز کانترتاپ روی دیگر وسایل آشپزخانه (مانند شیرآلات، سینک و غیره) استفاده نکنید چون ممکن است به آنها آسیب برساند.

لکه های ناشی از کشیده شدن ماژیک

با استفاده از مایع سفید کننده و آب به سهولت تمیز می شود.

پاک کننده یا مواد شیمیایی

ما توصیه می کنیم که از محصولات تمیز کننده با pH5-8 استفاده کنید چون موادی که pH بالاتری دارند ممکن است به سطح آسیب برسانند.از قرار دادن سطوح کوارتز توتم در معرض مواد شیمیایی با pH بالاتر از این مقدار مانند تمیز کننده های اجاق گاز، کف پوش، رنگ، توالت، مبلمان همچنین صابون های روغنی و شوینده های ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

هرگز از محصولات تمیز کننده حاوی ذرات ساینده، اسیدها یا بازهای قوی، شوینده هایی که حاوی حلال های آلیفاتیک یا آروماتیک هستند مانند تینر، تمیز کننده های چوب و مبلمان، اجاق گاز و کباب پز استفاده نکنید. اگر سطح در معرض هریک از این عوامل آسیب زننده قرار گرفت، برای خنثی کردن اثر، آن را سریعا با آب بشویید.

از دست رفتن درخشش

از دست رفتن درخشش به دلیل استفاده از موادی مانند(واکس واسپری) برای درخشان کردن سطح می باشد، در حالی که این محصولات به مرور زمان اثر خود را از دست می دهند، بنابراین برای اینکه این اتفاق نیفتد، بایستی اجازه دهید سطح درخشش اولیه خود را داشته باشد. اما برای بازیابی این درخشش، می توانید از اسپری های چندکاره مبلمان که برای کانترتاپ نیز مناسب است استفاده کنید.

مقاومت در برابر گرما

تمام سنگ ها زمانی که در معرض تغییر دمای سریع و ناگهانی قرارمی گیرند ممکن است آسیب ببینند. بر این اساس لازم است که سطوح TotemQuartz مانند دیگر سطوح در برابر تغییر دمای نگهانی محافظت شوند. بنابراین از قرار دادن ظروف داغ به طور مستقیم برروی سطوح خودداری کنید، در این مواقع حتما از یک سه پایه یا پد محافظ استفاده کنید.

دوام سطح

سطوح سنگ کوارتز توتم سخت است اما آسیب ناپذیر نیست. توتم نسبت به ترک، خراش و لکه مقاوم است. مانند خیلی از مواد دیگر فشار بیش از حد ممکن است به سطوح سنگ توتم آسیب برساند. صفحه کوارتز نیز ممکن است مانند هر ماده دیگری با قرار گرفتن دائم در معرض مواد شیمیایی قوی و حلال آسیب ببیند. سطوح سنگ کوارتز در برابر خراش بسیار مقاوم هستند با این حال از استفاده از اشیاء تیز مانند چاقو و یا پیچ گوشتی به طور مستقیم بر روی سطح خودداری کنید. همچنین استفاده از تخته برش نیز توصیه می شود.

موارد احتیاط

    سنگ کوارتز را خارج از منزل یا در مکان هایی که در معرض اشعه ماورابنفش هستند نصب نکنید. اشعه ماورا بنفش می تواند در طول زمان رنگ محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

    برای درخشان کردن سطح از مواد روغنی استفاده نکنید.اجازه دهید سطح سنگ توتم پس از نصب درخشش طبیعی خود را داشته باشد.مواد روغنی درخشش مصنوعی و زودگذر ایجاد می کنند.

    از تماس حلال های رنگ،مواد خیلی قلیایی یا خیلی اسیدی با سطح اجتناب نمایید.اگر سفید کننده یا حلال استفاده می کنید بایستی آن را با آب رقیق کنید.

    از محصولات مبتنی بر کلر مانند دی کلرومتان، تری کلرو اتان و محلول سود سوز آورغلیظ استفاده نکنید.(حلال رنگ)

    سطح را دوباره پالیش ندهید.

    از مواد چربی زدا مانند پاک کننده های اجاق گاز استفاده نکنید.

    سطوح کوارتز را از منابع گرما دور نگاه دارید.